Anne Juul Christophersen
Anne Juul Christophersen

...Anne Juul Christophersen lader en lille pige optræde som sit alter ego, både i sin og beskuerens stedfortræder, i de vidunderlige scenerier, hun har skabt. Der er mindelser og lån fra folkeeventyr, A.A. Milne og tusind andre ting. Den farlige bjørn er kæmpestor og rar, og det vrimler med fasaner, høns og kaniner. Eventyr og levet liv på alle kontakter.

Både teknisk og med henseende til sit maleriske udtryk har kunstneren bevæget sig med meget store skridt i en spændende retning...

...Hun mestrer det, hun har gang i...

Preben Winther - uddrag af anmeldelse af "Tiden sætter spor" i Kunstavisen 05 - 2015


 

 


 

Billedet i øjet

Anne Juul Christophersen er en af vore yngre kvindelige kunstnere, som allerede har markeret sig med maleri, der strejfer rundt mellem det fantasifulde, det magiske og det realistiske. 
Hendes billeder ser ved første øjekast ganske så uskyldige ud: En lille pige sidder i favnen på en stor rar bamsebjørn, men ups, risikerer hun nu at blive ædt? En pige står i en skov med nogle små gule fugle på armen, bag hende lurer et stort tomt spøgelsesagtigt hus. Hvad er der på færde? 
Ja, det spørger man hele tiden om ved synes at hendes billeder. 
Kunstneren selv bruger ofte skoven som metafor på det truende og problematiske. Og altid har hun mennesker med i sine billeder, hvor uhyggen altid er lige om hjørnet. 
Trine Ross har skrevet den fine tekst til den første bog om en kunstner, vi helt sikkert kommer til at høre meget mere om.

Ole Lindboe, Magasinet Kunst , nr. 3, 2011

 

 

In the eyes of the beholder 2. oplagIn the eyes of the beholder - 2. oplag

 

 


 


 

Anne Juul Christophersen

Anne Juul Christophersen tilhører den gruppe af hastigt fremadstormende kvindelige danske malere, lige omkring de 40 år, som maler figurativt og som i den grad har indtaget den danske kunstscene gennem de sidste år.

Men Anne adskiller sig også fra selvsamme gruppe af kvindelige malere. Hvor andre er poetiske, følsomme er Anne mere eksistentiel og surreal i tilgangen til sin metier.

Der er bid i billederne. Ordet uhygge dukker uundgåeligt op hos den, som tager sig tiden i selskab med malerierne. Et citat, som Anne Juul Christophersen, har ladet sig inspirer af belyser denne tematik: ”Himmel og helvede findes alle steder. Man skal bare være der længe nok.” Dualitet kunne være en anden betegnelse for samme emnekreds.

Ida Anna Hjalmsrud